Cesta SNP za 18 dní na bicykli.

 
 
 
Úvod > Magazín > Novinky a súťaže > Cesta SNP za 18 dní na bicykli.
 

Cesta SNP za 18 dní na bicykli.

Prečo som sa teda rozhodol skúsiť to na biku? A bolo rozhodnutie správne?

 764km sa nezdá ako veľa, na cesťáku sa to dá spraviť za pár dní no 31400 m prevýšenie v často nezjazdnom skalnatom teréne sa javí ako riadna výzva. 
 

To, že vysedávať na pláži nie je pre mňa už viete.  Mám rád výzvy, milujem prírodu a ako som zistil, bez problémov vydržím aj sám so sebou. 
Je zrejmé, že pešo si užijete prírodu viacej, možete sa kochať a nemusíte dávať pozor na cestu a evidovať každý kameň či polienko, ktoré predstavujú nebezpečenstvo, no naopak dlhé rovné často asfaltové úseky a prechody cez a medzi dedinami prekonáte ako šíp Robina Hooda. Taktiež každý meter, ktorý vystúpate musíte aj zísť a to na biku ide nielen podstatne rýchlejšie, ale aj tiež bez námahy a ohromne zábavné. No cela armatúra, teda bike spolu so základným náradím a náhradnymi dielmi váži okolo 16 kg, ktoré do kopca treba nielen tlačiť, ale aj vykladať či nosiť a to Vám poviem, je naozaj drina. Ďalší aspekt je, že tak trochu porušujete pravidlá jednotlivých pohorí, kde je často bike nevítaný. Osobne som mal z toho pred začiatkom výčitky. Každý kto má prírodu naozaj rád ju aj prirodzene chráni. No myslím, že na celom prechode som prírode nijako neublížil. Je však pravda, že prechod cez Nízke Tatry bol cez úzke chodníky, husté porasty či skaly asi zbytočný, určite na biku rýchlejší nebudete, skór som bol rád, keď som držal tempo s pešími. Bike bolo treba tlačiť nielen do kopca, ale aj z kopca a to je vám poriadna oštara.

Celkovo však a to sa nepovažujem za nijakého veľkého makača som celú cestu zvládol vďaka biku pomerne rýchlo. Keďže som nepočul o nikom inom kto túto trasu na biku prešiel celú, berme teda mojich 18 dní, ako priemer je oproti peším 30 skoro polovica. S výnimkou Tatier a Veľkej Fatry som si aj celkom dobre pojazdil. No tlačiť bolo treba v každom pohorí a hodne. Či sa rozhodnete ísť pešo, na biku alebo to skombinujete, určite neváhajte a choďte, je to vskutku krásna cesta. A o zážitky núdzu mať nebudete. 

Mäso a kosti vážili ešte vtedy 76kg. 38kg som teda vliekol na začiatku v podstate až do stredu Volovských vrchov.

25.7.2018 11:22 vyrážam z Dukly smer Devín.  

Prvá časť od Dukly viedla po cestách, ktoré pripomínali skôr offroad ako les. Po 5 hodinách brodenia po kolenách v blate som myslel že to otočím a idem najbližším spojom domov. Celkovo na ceste bolo viacej takýchto miest, no naštastie nie až takto dlhé. Lesníkom akoby absolútne neprekáža, že totálne zničili medzinárodný chodník E8. Tu mi došlo, že asi ozaj nebudem prírode s bikom až tak škodiť.   

Prvé spaníčko aneboť hotelová izba****. 

Tak tomuto som hovoril bike drive. Na pohorí Čergov bolo černíc teda naozaj požehnane. 

Lúky a polia v okolí Šariša.

Na celej ceste som pichol len 2x, myslím, že to bol malý zázrak.   

Železnice v okolí Telgártu.  

Výmena jazdcov.   

Po ceste na Kráľovu hoľu. 

Perfektné miesto, perfektní ľudia, perfektné pivo, perfektný zážitok.  

Kam sa v Tatrách pozriete, tam je to krásne. 

Nad Tatrou sa blýskalo.  

Podvečerné Donovaly.

Veľká Fatra po daždi.

Prameň Kráľova studňa

Západ na Machnáči nad Trenčínom. 

Cieľ. 12.8.2018 tesne pred polnocou. 

Celý príbeh deň po dni si môžete pozrieť tu: cestasnp.sk/na/781

Čo zobrať a čo nechať doma?

Ak sa rozhodnete pre bike, skúsim Vám opísať aj výbavu, ktorú som mal na začiatku, čo som vyradil a čo mi chýbalo. 

Spanie
- jednomiestny stan od Ferina vážil len 1200g a zabezpečil, že som sa mohol uložiť prakticky kdekoľvek, iste šlo by to aj bez, no chcelo by to plánovať čo nebolo jednoduché terén, počasie a aktuálne fyzický stav ovplyvňoval aj 5- násobne. Čítal som už aj take nezmysly, že Vás v ňom napadne medveď, toho sa určite nebojte, medveď je po vlkovi v našich horách najplachejšie zviera a zbadať ho je skôr rarita, určite Vás nenapadne v spánku.. 

-  spacák od Husky do 0 bol možno aj máličko veľký komfort, vážil 980g a zväčša som bol len prikrytý.. záleží samozrejme na období a osobných preferenciách..

- karimatka od Termarestu 38mm 570g, úplna bomba.. na 3 - 4 výdychy nafúkaná, vždy keď som si ľahol, jemne som si ju odfúkol a spravil veľmi pohodlne spaníčko

- merino tričko a kraťasy na noc plne postačovali.

 

Na oblečenie
mal som 2x bike gate s výstužou čo bola zbytočnosť 2. som myslím ani nepoužil, jednoducho som nosil tie, čo mi lepšie sedeli. určite postačia 1.
-  tričká som mal 3, ktoré som neustále počas dňa točil dookola, keď som zastavil, dal som si suché aby som neprechladol a mokré som dal sušiť na ruksak..

- termo tielko bolo skvelé keď najmä vo väčších polohách nebolo až tak teplo..

- návleky som používal dosť často, mám od Castelli, ktoré som na poslednú chvíľku dokúpil v Alterbiku a bola to naozaj dobrá voľba.. nadmorská výška sa striedala asi rovnako aj počasie, teplotný komfort bolo treba neustále regulovať a návleky si natiahnete aj bez toho, aby ste zastali.. paráda.

- kvalitná nepremokavá bunda s aspoň 10 tisícovým stĺpcom, ja som zobral vrchný diel zo zimnej Mamutky a bolo to v pohode. aj keď bola málinko objemnejšia ako nejaká softshellovka… zabudnite na pršiplášte a pončá, sú to akési mini skleníky, v ktorých budete mokrý ešte rýchlejšie ako bez nich. nehovoriac o tom že na bike to asi nebude najlepší nápad, ak ich v tom daždi nechcete vymotávať z kolies..

- nepremokavé gate som nepoužil a poslal som ich ešte na začiatku domov a nechýbali mi, v daždi mi mokré nohy nevadili a boj o gramy bol neúprosný. 

- spodné prádlo musí byť funkčné, mal som len jedny trenky bavlnené a tie išli k vode hneď na začiatku, celkovo bavlna je síce prírodný materiál ale schne dlho, je objemná a ťažká.. určite by som neodporúčal nič bavlnené.. 

 

Obuv
tretry, kto jazdí na biku a skúsil tretry, určite ani nebude uvažovať, že by ich nechal doma

- trekingová obuv na niektorých miestach úplná nevyhnutnosť, v tretrách po skalách som išiel len v Karpatoch a ešte po daždi, lebo som ich v Trenčíne poslal domov a poviem Vám, že sranda to teda nebola.. totalne premočená noha, neustále sa šmýkala a s bikom na chrbte, to Vám poviem som neraz mal na mále.. 

 

Stravovanie
tu by som len chcel apelovať na mnohých Snpčkarov, ktorích som stretol na pokraji zrútenia, pýtal som sa ich čo jedia, zväčša rožky a paštéty, v najlepšom nejaké sladkosti.  žiadne kvalitné sacharidy, bielkoviny ani minerály. Treba si uvedomiť, že keď telo celý deň maká, potrebuje palivo, veľa paliva, bez neho to jednoducho nezvláda..Je to veľmi obšírna téma, nebudem ju viac rozvádzať, určite to však neodporúčam podceniť... Platí to samozrejme ako na biku, tak aj keď sa vyberiete po vlastných. Skvele poslúžia koncentrované jonťáky, energy tyčinky, určite ovocie, najmä banány..

- bomba, ešus, varič som nechal  z Jahodnej poslať domov.. asi  1300g prvé dni som si varil akurat vločky s rastlinnými proteínmi, kokosovým nektárom, kakaom... no v podstate žiadne iné zmysluplné jedlo sa uvariť nedalo a kvalitné veci na raňajky som mal ešte z Biolandu, cestou ich asi nedostanete a sáčkové polievky dobré akurát tak na chuť a poriadne jedlo sa varí len ťažko, ruksak som mal veľmi ťažký, rozhodol som sa ho poslať k vode. Možno ak by ste si to rozdelili 2 alebo traja bolo by to ok. Taktiež v zime by to bola zrejme nevyhnutnosť, nakoľko bez teplého čaju si neviem predstaviť pobyt v ľadovej krajine.

 

Drobnosti ale dôležité

- zápalky/zapaľovač a kúsky papiera 

- nožík zatvárací, plastový príbor nesmie chýbať..

- čelovka, ja som mal od Pecla, niekde som ju stratil, ale inú si určite nekúpim, stala málo cez 30€, ale svieti tak, že sa s ňou za tmy dá bez problémov ísť na biku.. a hlavne nabíja sa cez usb, tedaj aj z power banky

- power bank som mal 20 000, najskôr som ho nabíjal cez solar, no ten pre svoju váhu okolo 600g išiel k vode.. banku som si v pohode nabíjal na útulniach, v krčmách a podobne.. len raz som mal problém.. aj to len preto lebo v turistickej ubytovni bola elektrina len do 22 a ja a 4 poliaci sme sa dohadovali o jednu zásuvku.. 

- odporúčam zobrať aj rýchlonabíjačku, nakoľko tu majú málokde.. takto Vám stačí len zásuvka

- rýchloschnúci uterák, nakoniec poslúžil na vystuženie opratov na ruksaku 

- magnéziový sprej a vetiverová silica, čokoľvek ma bolelo, natiahlo sa, pokazilo, mazal som to týmto kombom a vždy to zabralo, nikdy som nemal nejakú extra pauzu kvôli otlaku alebo nejakej pokazenej končatine.. 

 

Pitný režim
ja som mal litrovú cykloflašu 2l Camelbeck a ešte 1,5l flašu. Zväčša som si naberal tak 2,5 l vody a nejaky sladký nápoj a na večeru pivo nemohlo chýbať, odporučil by som priplatiť niekoľko centov a zobrať radšej Plzeň nielen kvôli chuti, ale aj preto, že podporuje regeneráciu. Dohromady som za deň vypil asi aj 7 litrov tekutín, zväčša som pil pri zdroji, v pohode som zvládol vypiť jeden liter do zásoby. Zväčša som mal problém ráno, keďže večer a ráno som potreboval aspoň liter.. Neviem kam tá voda šla naviac, keď cikanie vyzeralo ako cikanie 70 -ročného deda s basketbalkou miesto prostaty..

- filter na vodu, vraj sa môžem napiť aj z mláky, no nemal som na to veľmi príležitosť, keďže všade tam kde je potok, je aj skôr či neskôr nejaký prameň.. a tam kde nie je prameň je zväčša sucho.. 

 

Bike a príslušenstvo

- klasický multi kľúč od bbb s ktorým spravíte väčšinu drobných opráv

- lepenie (odporúčam pred cestou prekontrolovať) a náhradné duše, pumpa a monterpáčky

- náhradné brzdové doštičky, na začiatku som nemal, no bolo to veľkou chybou, nakoľko som za celú cestu potreboval až 3 sady, v strmých svahoch išli platničky dole ako karbobrúskou. a celkovo náhradné diely dostanete len v Bardejove, Košiciach, Trenčíne a na Myjave.. a ak trafíte víkend je to problém… ja som si ich musel nakoniec poslať z Pezinka do penzionu Hanka v Telgárte, inak by som asi nemohol pokračovať.  

- lanko na prehadzovač

- olej na reťaz a handričku 

- sk pásky a izolačka nakoniec poslúžili Kubovi na opravu odlepenej podrážky 

- zámok, aj keď som vošiel prakticky všade s bikom, na noc som si ho pri stane zamykal vždy tak, aby som na neho videl.. v útulniach som vždy poprosil o miesto v kôlničke a tam som si ho aj zamkol, trošku som sa oňho bál no našťastie sa mi ho podarilo uchrániť.. 

Nemal som zo sebou, ale zišiel by sa mi určite
- centrovací klúč, praskol mi jeden špic na výplete, spôsobilo to malinku osmičku..

- náhradné koliečko na prehadzovač .. odlomený špic zobral so sebou aj šalter, ktorý ostal v kolese, z koliečka som stratil podložku a točilo sa dosť ťažko.

- plášť, ten som síce nepotreboval, ale bol to malý zázrak pri tých všetkých skalách, stačí, aby ste niekde zadreli a diera je na svete.

Kapsičky, mal som len riaditkách nakoľko na celoodpružený bike dostanete len ťažko a chcel som zachovať bike čo najobratnejší.. ale kamoš Emil, ktorý sa pripojil na pár dní to vyriešil takto: 

Síce pri dvíhaní biku to bolo náročnejšie, jeho ruksak bol o poznanie ľahší.. 

Celkovo je to veľmi náročné pre bike, nakoľko mu v daných podmienkach len ťažko doprajete poriadny servis. Každý deň som sa snažil aspoň trošku utrieť reťaz, klzné plochy tlmičov a sedlovky a namazať ich, no väčší servis som robil len v Košiciach a Trenčíne, kde sa dá bike aj umyť. Eventuálne ešte v Bardejove alebo na Myjave, to sa mi zdalo ale zasa skoro / neskoro. 

 

Samotný bike som mal Scott spark 940 full 13,3kg z Alter biku v Pezinku, no mašina na pohľadanie. 2018 tý bol plný zmien geometrie celkovo v “skote” a aj bike na 29vinách vykazuje vynikajúcu obratnosť, no dá sa do neho aj poriadne oprieť.

Funkcia twen lock je ako malý zázrak prst  už po pár km som ti tak zvykol ze podvedome som si tlmenie menil v 3 polohách. Na zjazde zvládnete bez problémov aj náročnejšiu enduro trasu, no do kopca máte takmer úplne pevný hardtail, do ktorého môžete búšiť bez straty energie.

Vždy pripravený posed zabezpečí teleskopická sedlovka. Tá je úplná nevyhnutnosť, prosím kto ju nemáte, dajte si to ako č.1 do zoznamu, čo zlepšiť na biku, za sekundu máte z crossového posedu zjazdový a naopak žiadne zosadanie, upínaky, zdržovačky na ceste Snp som ju použil snáď 1000x.

Sramko bolo pre mňa dosť prekvapením, miestami som mal pocit ako by sa prevod variabilne menil, žiadne šklbnutia alebo skákania, paráda. a riešenie 1/12 teda jeden prevod vpredu a 12 vzadu je v lesnom teréne plne dostačujúce a je oslobodzujúce nielen od cenných gramov, ale aj nekonečného prešmýkania hore dole, opäť prst sa sám postará a vy si nerušene užívate jazdu a prírodu vôkol. Až mi dvíha zadok zo stoličky.. Skoty už dvíha sedlo akoby vrtel chvostíkom.. Jediné čo by som na 940tke zmenil sú brzdy, najlacnejšie “šimaná” sú ako by ste chceli zabrzdiť tank hrablami. 

 

Po náročnej sezóne si bike určite zaslúži veľký servis, ktorý sa v domácich podmienkach dá spraviť len do istej miery. Odniesol som ho celý ako bol ešte zablatený do Alter biku a o pár dní mi ho vrátili ako nový. Do šróbika rozobraný, vyčistený, premazaný. Okrem toho, že ide zasa ako nový, predĺžite mu jeho životnosť, ktorá pri dobrom servise môže byť niekoľko násobná.. 


Poďakovania 

Na celej ceste mi pomohlo množstvo ľudí a firiem a veľmi rád by som sa im za to poďakoval aj touto cestou. Tiež pripájam aj linky nakoľko veľa vecí je pre samotnú cestu veľmi užitočných. 

 


Firme Alter bike za pomoc pri príprave, support počas cesty a tiež na záver servis. Pre mňa sú aspoň v Pezinku absolútnym číslom jedna ak hľadáte kvalitné bicykle a ochotných ľudí ktorí vždy poradia aj nad rámec štandartných povinností. Určite tam zájdite. www.alterbike.sk

Občianskemu združeniu Cyklokoalícia Pezinok. Zásobovanie počas cesty a zapožičanie osvetlenia na posledný úsek. www.cyklokoalicia-pezinok.sk Ľudia z ckpk nezištne zveľadujú a zkvalitňujú okolie Pezinka pre cyklistov a za to im patrí aj 2. ďakujem. Skvelá práca.

Zdravým obchodom Bioland za zdravé produkty na cestu. A špeciálne zamestnancom, ktorí mi umožnili ísť a nahradili ma na všetkých postoch. www.bioland.sk

Katke a Zuzke Feledíkovým za to, že za mňa prebrali na celý čas veľkú časť mojich dôležitých úloh. 

Biofarme EKO-Produkt, ktorí ma pohostili skvelou kapustnicou a nabalili bio klobáskami na večeru. Boli výborné. Môžem odporučiť všetkým. 

Penziónu Hanka v Telgárte, kde mi umožnili doručenie brzdových platničiek.

Milej rodinke ktorí mi na vrchole Machnáč nechali strapec hrozna, ktorý mi ráno dal veľa energie a tiež olivové bagetky.

Chalanom z Cool bike ktorí mi spravili rýchly servis na Donovaloch. 

Firme Emt z ktorej mi v Trenčíne páni darovali handru a premazali reťaz. Inak ten olej bol fakt dobrý asi si ho objednam od nich.. Je síce určený pre kamióny, ale išlo to ozaj dobre. www.emt.sk

Milým dámam z Česka, ktoré ma v Telgarte pozvali na raňajky a nabalili ma na cestu. Veľmi príjemne strávený čas. 

Pánovi Ildžovi za odvoz na Duklu z Prešova.

Chalanovi s tuningovým autom na umývarke v Košiciach za handru.

Všetkým útulniam, kde som mohol nocovať zadarmo alebo za symbolický poplatok a špeciálne v Andrejcovej za večeru aj raňajky, pohostinnosť a atmosféra boli naozaj užasné. 

Chalanom z Profi športu za pomoc pri výbere výbavy a zľavu. www.profi-sport.sk

Nemkám na koňoch za svely dhál z červenej šošovice. 

Tiež vedenu lyžiarskeho strediska na Jahodnej za zaslanie vecí do Pezinka.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia