Vianočné pečenie - sladenie

 
 
 
Úvod > Zdravé potraviny z prírody > Vianočné pečenie - sladenie
 

Vianočné pečenie - sladenie

Blížia sa nám najkrajšie sviatky v roku, vlastne už sú takmer za dverami.
Vianoce sú plné lásky a príjemných chvíľ strávených v kruhu našich najmilších.
Niet nič krajšie ako ligotavá vianočná atmosféra ktorú dotvára vôňa vianočných koláčikov, vanilky a škorice.
Niektorí už majú možno napečené, no mnohí z nás sa na pečenie ešte len chystajú a uvažujú nad správnou voľbou pri výbere sladidla.
Možností je naozaj veľa. Vzhľadom a to, že každé sladidlo má rôznu konzistenciu, sladivosť a svoju špecifickú chuť, je dôležité nebáť sa skúšať a exprimentovať :) Či už sa chystáte piecť tradičné vianočné koláčiky lebo bezlepkové či vegánske,  jednou z hlavných ingrediencií je cukor. 
Obyčajný cukor je procesom rafinácie zbavený minerálov, vitamínov a všetkých živín. 
Poďme sa teda pozrieť ako by sme mohli tieto prázdne kalórie nahradiť a upiecť zdravšiu verziu koláčikov.

KOKOSOVÝ CUKOR
Hlavným benefitom kokosového cukru je nízky glykemický index 30-35 GI. Okrem toho obsahuje aj značné množstvo minerálov, draslík, vápnik, horčík, železo, zinok a fosfor. Nájdeme v ňom aj vitamíny hlavne skupiny B. 
Vyrába sa prírodnou cestou z nektáru kokosových kvetov.
Farba kokosového cukru je podobná tmavému trstinovému cukru. Má vynikajúcu jemne karamelovú chuť.

V kuchyni má všestranné využitie, či už ho použijete do pečených alebo nepečených koláčov. Skvele nielen dosladí ale vďaka už spomínanej karamelovej chuti aj dochutí raňajkové zmesi alebo nápoje.
Výborné je že pri pečení ho môžete použiť rovnako ako klasický cukor, pretože neovplyvní výslednú štruktúru a konzistenciu dezertov.
Ale nezabúdajte na obsah kalórií ktorý je približne rovnaký ako u iných cukrov, cca 15 kcal na jednu čajovú lyžičku. 

AGÁVE

Agáve je veľmi obľúbené prírodné sladidlo ktoré sa získava z voľne rastúcich kaktusov v Mexiku. Po narezaní kaktusu z neho vytečie tekutina z ktorej sa následne vyrába hustý sirup. 
Má vyššiu sladivosť ako bežný cukor, preto stačí použiť polovicu dávky agáve sirupu ako pri bežnom cukre. A vďaka tomu znížime aj obsah kalórií v dezerte. Má nízky glykemický index 15-30 GI a o polovicu menej kalórií ako bežný cukor.
V kuchyni má takisto všestranné využitie či už pri pečení alebo v studenej kuchyni.
Neovplyvní výslednú chuť a farbu dezertu. A však štruktúre dodá väčšiu vlhkosť a vláčnosť. Preto je skvelý aj pri pečení bez vajíčok.

JAVOROVÝ SIRUP 

Prírodné sladidlo vyrábané z javorovej miazgy. Samozrejme ako aj ostatné prírodné sladidla obsahuje množstvo minerálov, vitamínov a antioxidantov. 
Má výraznú sladkú chuť a jantárovú farbu.
Javorový sirup je mimoriadne vhodný na prípravu pečených dezertov vďaka odolnosti voči teplu. Pri varení a pečení ho môžete použiť ako náhradu za bežný cukor v pomere 3 diely sirupu za 4 diely cukru. 
Javorový sirup sa označuje podľa farby a chuti. Čím svetlejšia farba, tým je jemnejšia a menej intenzívna vôňa a chuť.
Grade A (Canada No. 1 Light) je veľmi svetlý sirup zlatistej a jemnej chuti.
Grade B (Canada No. 2 Medium) je svetlý javorový sirup, jantárovej farby a  menej intenzívnej javorovej chuti.
Grade C (Canada No. 3 Amber) je najobľúbenejší v Európe a má príjemnú výraznejšiu javorovú chuť a intenzívnešiu arómu. Tento javorový sirup je výrazný a je tiež používaný na varenie či pečenie. Má tmavú farbu.
Grade D (Canada No. 3 Dark) je veľmi tmavý sirup mimoriadne vhodný na pečenie a výrobu dezertov. Vyznačuje sa plnou, výraznou chuťou karamelizovaného sirupu. 

SUŠENÉ OVOCIE

Na osladenie a ochutenie dezertov či už pečených alebo nepečených, by sme nemali zabúdať na sušené ovocie, ktoré dodajú dezertom špecifickú chuť. 
Záleží len na nás pre aký druh ovocia sa rozhodneme. Treba sa však zamerať hlavne na kvalitu a správnu voľbu pri výbere sušeného ovocia. Najideálnejším riešením, aby sme sa vyhli ovociu s obsahom oxidu siričitého a chemikáliám bude, ak si vyberieme bioprodukty, pri ktorých máme záruku, že neobsahujú žiadne chemikálie.
Najobľúbenejším sušeným ovocím v kuchyni sú datle. Okrem toho že sú výborným zdrojom draslíku, medi, vápniku a železa, dodajú dezertom vláčnosť a výbornú chuť. 
Ovocnú pastu ktorú chceme použiť do dezertov si môžeme vyrobiť naozaj jednoducho. Stačí ovocie na pár hodín namočiť do vody a následne rozmixovať. Záleží na recepte akú chceme mať konzistenciu pasty, ktorá ovplyvní aj výslednú konzistenciu dezertu.
Takáto pasta napríklad z datlí sa dá kúpiť tu.

MELASA

Melasa je veľmi cenný vedľajší produkt pri výrobe trstinového cukru, označovaná ako čierny zázrak. A to vďaka jej obsahu množstva minerálnych látok, železa, vápnika, horčíka, draslíka, fosforu, medi, zinku a vitamínov skupiny B. Má o polovicu menej kalórií ako bežný cukor. 
V kuchyni sa môže použiť do pečených ale aj nepečených dezertov. Treba si však dať pozor na jej špecifickú chuť, ktorá značne ovplyvní výslednú chuť. 

STÉVIA

Stévia je tropická rastlinka, ktorá má svoj pôvod v Brazílií. Jej lístky neobsahujú žiadne kalórie a sú mnohonásobne sladšie ako obyčajný cukor. Predáva sa vo forme prášku alebo v tekutej forme. Toto prírodné sladidlo s glykemickým 0 GI je mimoriadne vhodné na varenie aj pečenie.
Ako sme už spomínali je mnohonásobne sladšia než cukor a preto je potrebné jej množstvo prispôsobiť a použiť menšie množstvo. 
Treba však počítať s tým že stévia mierne ovplyvní výsledný efekt v podobe zmeny štruktúry dezertov. A má svojskú špecifickú chuť. Preto je dobré si pred pečením urobiť malý testík chuti. 

XYLITOL

Xylitol je prírodné sladidlo rastlinného pôvodu ktoré sa získava z kôry brezy. Brezový cukor - xylitol sa môže používať namiesto cukru v pomere jedna k jednej.   
Je rovnako sladký ako obyčajný cukor ale má však o dve tretiny menej kalórií a preto je vhodnou náhradou. Vďaka nízkemu glykemickému indexu 7 GI je tiež vhodný pre diabetikov. Pomáha udržiavať nízku a stabilnú úroveň cukru v krvi.
Je vhodný na osladenie rôznych dezertov a však nesmieme zabudnúť na to že nie je vhodný na prípravu kysnutého cesta, pretože nezabezpečuje vhodné prostredie pre kvasinky a to vďaka svojim antibakteriálnym účinkom.

MED

Pri pečení nesmieme zabudnúť na med, dar prírody bez chémie, ktorý má radu zdravotných benefitov v podobe minerálov a vitamínov.  
Podobne ako pri výbere sušeného ovocie sa odporúča dbať na kvalitu a zvoliť radšej bioprodukty ktoré sú naozajstnou zárukou kvality.
Pri pečení dezertov a koláčikov nesmieme zabúdať na výslednú chuť, ktorú do istej miery ovplyvní druh medu. 
Med nie je vhodný na použitie do receptov kde sa vyžaduje aby pečivo bolo suché. Naopak dezertom dodá vlhkosť a vláčnosť.

Nech už sa rozhodnete pre ktorúkoľvek alternatívu, myslite na kvalitu a to že aj zdravé pečenie obsahuje kalórie. Takže všetko s mierou :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia